Tour de France 2025: Belangrijkste punten van het parcours

Het parcours van de Tour de France is dinsdag onthuld in het Palais des Congrès in Parijs. Dit jaar blijft de route volledig binnen de grenzen van Frankrijk. Tussen Lille en Parijs zullen de coureurs (de kortste afstand sinds de Tour van 2002), met 51500 hoogtemeters. Ter vergelijking: dit is bijna hetzelfde totaal als de vorige editie (52.230 m), maar bijna 4.000 m minder dan in 2023 (55.460 m).

De 112e editie van de Grande Boucle vertrekt op 5 juli vanuit de Europese metropool Lille. Voor drie eerste etappes passeren ze in de Hauts-de-France. Om nadien voor een lange rit naar het zuiden te reizen door Bretagne en de Auvergne De favorieten zullen zich kunnen bewijzen in vier grote etappes in de Pyreneeën, inclusief een tijdrit in Peyragudes, voordat ze koers zetten naar de Provence en de Alpen. De laatste week biedt drie prestigieuze topfinishes, op de Mont Ventoux en vervolgens op de Col de la Loze en La Plagne.

Omschrijving

De eerste etappe start en eindigt in Lille, met een verwachte eindsprint. Voor het eerst sinds 2020 maken sprinters kans om in het geel te starten, net als Alexander Kristoff toen deed. De volgende dag gaan de renners naar Boulogne-sur-Mer voor de langste etappe (212km), met een onvoorspelbaar parcours. Ondanks een relatief eenvoudige finish (1,2 km aan 3,8%), zijn er twee korte, steile hellingen in de laatste 10 kilometer die de koers in spannend kunnen houden. De derde etappe naar Duinkerken biedt een nieuwe kans voor sprinters. Daarna wacht de renners een lastige etappe naar Rouen, die doet denken aan de tweede etappe, met een klim van 900 meter aan 10,6% in de laatste kilometers, genoeg om sommige sprinters uit te putten.

Hoewel er al in de vijfde etappe kleine gaatjes kunnen ontstaan, zal de eerste grote afspraak voor het algemeen klassement de 33 kilometer lange tijdrit rond Caen zijn, zonder grote moeilijkheden. Vervolgens komen er twee etappes voor punchers, met aankomsten in Vire Normandie (700 m op 10,2%) en Mûr-de-Bretagne (2 km op 6,9%), gevolgd door twee sprintersritten naar Laval en Châteauroux.

Een bergtijdrit

Daarna gaat het parcours richting het Centraal Massief, met een zware etappe naar de Puy de Sancy, goed voor 4400 hoogtemeters en een aankomst die renners zoals Tadej Pogacar of Primoz Roglic zou kunnen bekoren (3,3 km op 8%). Na een relatief vlakke etappe naar Toulouse, volgt de intensiteit weer in de Pyreneeën met drie bergetappes. Het peloton zal voor de 12de etappe naar Hautacam (13,6 km aan 7,8%) gebracht worden. Waar Wout van Aert in 2022 zijn stempel drukte door Jonas Vingegaard naar de overwinning te loodsen.

De volgende dag kunnen fans genieten van een klimtijdrit naar Peyragudes. De eerste vier kilometer zullen gemakkelijk zijn, maar de laatste acht, met een stijgingspercentage van bijna 8%, moeten zorgen voor een geweldige strijd tussen de favorieten. Als laatste etappe in de Pyreneeën bevat het parcour vier beklimmingen: de Tourmalet, de Aspin, de Peyresourde (niet meer gedaan sinds 1989) en een finish in Luchon-Superbagnères (12,4 km aan 7,5%). De 15e etappe, gepland voor de volgende dag, zou geen grote gaten moeten veroorzaken.

De Ventoux in de derde week

Na de tweede rustdag pakt het peloton een grote klassieker aan, de Mont Ventoux (15,7 km aan 8,8%). Daarna volgt een sprintersrit naar Valence, voordat de renners de laatste zware Alpenritten ingaan. De 18e etappe, met 5500 hoogtemeters, zal de zwaarste van de Tour zijn, met beklimmingen als de Glandon (21,7 km op 5,1%), Madeleine (19,2 km op 7,9%), en Col de la Loze (26,2 km op 6,5%).

De volgende dag komen er vijf nieuwe beklimmingen, eindigend op La Plagne (19,1 km op 7,2%). Als de favorieten nog geen kans hebben gehad om hun stempel te drukken, zou etappe 20 wel eens geschikt kunnen zijn voor de aanvallen. Om op traditionele wijze de Tour de France af te sluiten op de Champs-Élysées. In 2025 vieren we de 50e verjaardag van deze legendarische finish, die zoveel heeft betekend voor de internationale reputatie van de Tour de France.

De sterke punten

  • Nostalgische fans zullen deze terugkeer naar de traditie van een late finish in de bergen waarderen.
  • De tijdrit in Caen op dag 5 zal al een belangrijke datum zijn in het algemeen klassement, zoals de Galibier op dag 4 vorig jaar.
  • Er zullen genoeg kansen zijn voor de puncheurs en aanvallers, vooral in de eerste helft van de Tour.
  • De lengte van de vlakke etappes zijn gemiddeld vijftien kilometer korter gemaakt.

De zwakke punten

  • Het Noordelijke deel van Frankrijk wordt bezocht zonder kasseistroken. De eerste etappe van de Tour van vorig jaar was een spektakel. De organisatie heeft hier een kans gemist, gezien de vele kasseistroken in het Noorden die de start een klassiekergevoel hadden kunnen geven.
  • In plaats van een lange eerste rit zou een proloog een leuker alternatief geweest zijn.
  • De transfers zijn soms eindeloos: meer dan 2000 kilometer om af te leggen en dus renners die geen zin hebben om voor tijd te spelen in de gemengde zone.

Wie profiteert?

Deze eerste week is duidelijk in het voordeel van Tadej Pogacar en Remco Evenepoel. Pogacar kan seconden pakken op puncher-etappes, terwijl Evenepoel kan uitblinken in de vlakke tijdrit in Caen. Daarentegen is de Pyreneeënrit met Tourmalet, Aspin, Peyresourde en Luchon-Superbagnères ideaal voor Jonas Vingegaard. In topvorm lijkt de eindoverwinning waarschijnlijk naar een van deze drie coureurs te gaan.

soortgelijke artikelen

Thibau Nys eindelijk gelanceerd?

Wat te verwachten van de cyclocross?

De lessen van de Vuelta a España 2024

ONZE SOCIALE MEDIA

;